I trivsamma och hemlika lokaler mitt i centrala Mölndal öppnar nu Caremore en ny flickenhet. Enheten har plats för sex flickor i åldrarna 13 t.o.m. 18 år som har problem med social interaktion i relationen till föräldrar och kamrater och har en bristfällig eller havererad skolgång. De kan ha beteendeproblematik, ett vagabonderande liv och ett destruktivt umgänge. Målet med verksamheten är att hjälpa den enskilde att utveckla sin sociala kompetens, utveckla varaktiga relationer, förändra destruktiva beteendemönster och hitta nya strategier för att fungera hemma och i samhället. Verksamhetens arbetssätt vilar på en miljöterapeutiskt grund med tydlig vardagsstruktur. Personalen är rollmodeller för de unga genom att i olika vardagssituationer vara trygga förebilder och visa andra förhållningssätt än de som de tidigare använt. Förutom social färdighetsträning kommer de enskilda att utveckla praktiska färdigheter för att kunna ta ansvar för sin livsföring, så som ekonomi, skolgång, hemmets skötsel, matlagning och inköp. Behandlingsmetoder som verksamheten kommer att använda sig av är RePuls, MI, kognitiva, manualbaserade programverksamheter samt nätverkskartor, Katkit och KBT-baserade metoder. Kvalificerad behandling kan vid behov ges genom extern expertis, t.ex. BUP eller konsultläkare som har psykolog- och/eller psykiatrikompetens. Personalen kommer inledningsvis att lära känna den enskilde och utforma en strukturerad och ändamålsenlig tillvaro. Den enskilde kommer att skapa en livslinje i form av nätverkskartor. Verksamheten kommer att göra skattningar och observera utifrån ett skattningsformulär. Kartläggning av risk- och skyddsfaktorer ska genomföras som sedan kommer att ligga till grund för varje individs behandlingsschema där de individuella behandlingsinsatserna är planerade utifrån uppdraget och genomförandeplanen. Verksamheten kommer att arbeta för att den enskilde får en fungerande skolgång eller annan strukturerad daglig sysselsättning. Familjesamtal ska erbjudas i syfte att möjliggöra en fungerande familjesituation efter utskrivning. Personalen har högskoleutbildning, KY-utbildning eller folkhögskoleutbildning inom beteendevetenskap, socialt arbete, psykologi eller pedagogik. Det finns även spetskompetens inom nätverksarbete, familjearbete, ART, RePuls och MI. Personalen handleds av leg. Psykolog.